Project & Communicatie

Sommige verhalen hebben meer aandacht nodig, moeten met zorg de wereld in geholpen worden. Een projectorganisatie begeleidt dit traject. Zorgvuldig en met veel plezier neem ik de leiding over een nieuw project. Communicatie speelt hierin de hoofdrol. De juiste vragen stellen, goed luisteren, interpreteren, terugkoppelen, planmatig werken en vinger aan de pols. Ook via een project breng ik een verhaal tot leven.

Magazines

Heldere vragen stellen, kennis van de inhoud en een creatieve pen. Dat zijn de ingrediënten van mijn journalistieke verhalen. Over onderwijs en ontwikkeling, mensen en cultuur. Ook verzorg ik met plezier de coördinatie en (hoofd)redactie van uw magazine. Mijn ervaring en netwerk maken ook hier een totaalaanpak mogelijk. Het aansturen van journalisten, vormgevers en drukkers past mij als een jasje.

Tekstproducties

Een jubileum, een nieuwe methodiek, een prachtproject met bijzondere opbrengsten. Een verhaal dat de wereld horen moet, waarmee je anderen wilt inspireren. Laat mij dat verhaal vertellen.

Tekstproducties van mijn hand zijn helder, krachtig en betrokken. Heerlijk om te lezen en altijd prachtig om te zien. Indien gewenst, begeleid ik van A tot Z, van eerste idee tot deurmat. Voor de teksten teken ik zelf. Jarenlange samenwerking met vormgevers, illustratoren en drukkers maakt een totaalpakket mogelijk.

Jaarbericht Noordkwartier

Het eerste Jaarbericht van Noordkwartier, christelijk primair onderwijs is uit. In interviews vertellen leerkrachten en directie van de 11 scholen over actuele ontwikkelingen rond de 5 programmalijnen van de scholen: talenten, professionaliteit, toekomst, kwaliteit en samenwerking. Op cbs de Triangel leren leerlingen feedback geven op het functioneren van hun leerkracht. Zodat hij of zij een nog betere leerkracht kan worden. Petra Briek is een van de leerkrachten die stappen zet.

Petra Briek staat één dag per week voor groep 5 en begeleidt de rest van de week de Plusklas en groepjes kinderen die wat extra ondersteuning nodig hebben. ‘Ik vraag mijn leerlingen soms hoe ze vonden dat het ging vandaag. En welk cijfer ze zichzelf zouden geven. Als ze dat gedaan hebben vraag ik hen ook mij een cijfer te geven. Soms stel ik een specifieke vraag: hoe vind je dat ik deze les heb gegeven? Wat zou ik kunnen verbeteren?’

Spannend

Het is spannend om feedback te geven aan je juf of meester, vinden de leerlingen uit de Plusklas. Positieve dingen is niet moeilijk, maar negatieve feedback is best lastig. Want hoe zeg je het precies? En wat nou als juf of meester het verkeerd begrijpt en boos wordt? En heeft het überhaupt wel zin om feedback te geven? Wordt er wel naar je geluisterd?

Juf Petra Briek heeft een voorbeeld van feedback die hielp. ‘Weet je nog Nyla? Jij gaf mij laatst feedback toen jullie een stuk moesten schrijven over vluchtelingen. “O, nee, alweer een stuk schrijven”, zuchtte je toen. En eigenlijk had je wel gelijk. Jullie hadden net al een stuk geschreven over Amerika wat heel veel werk was. Ik heb jullie toen vrijgelaten in de vorm die je zou kiezen. Een PowerPointpresentatie of een kunstwerk; het was allemaal goed. Ik leer dus echt van jullie feedback.’

VCPO Noord-Groningen

VCPO Noord-Groningen jaarverslag 2013-2014

Kijkje in de keuken bij verschillende basisscholen in Noord-Groningen. Doelgroep zijn leerkrachten, ouders en stakeholders.

Jaarverslag 2013-2014 →

Uitgave: VCPO Noord-Groningen

cliëntparticipatie transitie jeugdzorg

Cliëntparticipatie transitie Jeugdzorg

Cliënten van de jeugdzorg dragen bij aan de invulling van de transities in Midden Holland.  Een serie interviews. Wat vinden zij belangrijk?

Uitgave: JSO Expertisecentrum voor jeugd, samenleving en ontwikkeling

om de leerling

krant over passend onderwijsPassend onderwijs maken we samen

Coördinatie en tekst.

Uitgave: Nederlands Jeugd Instituut en Ingrado

bevolkingskrimp biedt onderwijs ook kansen

noordkwartier-2012-2013Bevolkingskrimp biedt ook kansen. Dat vindt Noordkwartier, een schoolbestuur in Noordoost-Groningen. Meer samenwerking en meer scholen die zich onderscheiden. Speciaal voor de ouders van hun scholen schreef ik het jaarverslag 2012/2013.

Uitgave: Noordkwartier Christelijk Primair Onderwijs

Jaarverslag Noordkwartier →

Samen school maken

Brochure over de kracht van preventieve inzet in het onderwijs.

Landelijk Platform onderwijs en jeugdzorg.

Coördinatie en tekst.

Een goed begin is het halve werk

Beschrijven good practices rond de inzet van jeugd-ggz in onderwijs en lokale netwerken.

GGZ Nederland

Landelijk Platform onderwijs en jeugdzorg

Brochure Samen school maken,
de kracht van preventieve inzet in het onderwijs

Coördinatie en tekst
november 2010

Bekijk de pdf van Samen school maken →

GGZ Nederland

Brochure Een goed begin is het halve werk – Handreiking voor een goede en preventieve samenwerking van jeugd-ggz met onderwijs en gemeenten.

Interviews
december 2011

Bekijk de pdf van Een goed begin is het halve werk →

Bestuursacademie Nederland

coördinatie en tekst boekje rond het thema ‘recht op onderwijs’.